Člen Sítě přidružených škol

Projekt Doučování žáků škol– Realizace investice 3.2.3 Národního plánu obnovy

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo Národní plán doučování, který pomůže zmírnit negativní dopady výluky prezenční výuky v důsledku pandemie COVID-19. Je primárně určen pro žáky ohrožené školním neúspěchem a v extrémním případě vypadnutím ze vzdělávání. U těchto žáků došlo k vážnému zhoršení výsledků vzdělávání.

Název programu: Doučování žáků škol – Realizace investice 3.2.3 Národního plánu obnovy

Plán podporuje všechny základní a střední školy a konzervatoře v České republice v realizaci individuálního i skupinového doučování, resp. doplňkového vzdělávání žáků. Školy obdržely finanční prostředky podle matematického modelu využívajícího školou navržený počet žáků vyžadujících doučování v mimořádném šetření Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy, realizovaného v období 5. až 16. listopadu 2021, a odvozený počet znevýhodněných žáků v dané škole z údajů školy. Model vypočítává počty žáků ve třech skupinách sestupně podle míry znevýhodnění a zaostání. Podpora doučování probíhala v první fázi od 1. 9. do 31. 12. 2021, pokračovala po celý rok 2022 a s doučováním pokračujeme do 31. 8. 2023.

Je doučování, resp. doplňkové vzdělávání povinné?

Žáci jsou do doučování, resp. doplňkového vzdělávání zařazováni z rozhodnutí školy, která využívá kritéria (můžete je nalézt ZDE). Doučování, resp. doplňkové vzdělávání není součástí povinné školní docházky a záleží především na domluvě s Vaší školou. Je to velká příležitost, kterou by bylo škoda nevyužít, nikoli „strašák“. Je normální, že každý neumí hned všechno dokonale a není zapálený pro všechny předměty ve škole. Každý si může dovolit něčemu nerozumět, něco hned nepochopit a nevědět. Od toho jsou zde lidé, kteří pomáhají. Pokud se zajímáte o doučování, resp. doplňkové vzdělávání pro Vaše dítě v rámci tohoto programu, konzultujte prosím jeho případné zařazení s vedením školy či příslušným třídním učitelem nebo učitelkou.

V čem doučování, resp. doplňkové vzdělávání pomůže?

Žákům samotným tento doplňkový vzdělávací program z okamžitého hlediska umožní se dopodrobna věnovat jakémukoli tématu, kterému při výuce nerozuměl nebo které ho naopak zaujalo. Díky individuálnímu přístupu má jedinečnou možnost se ptát nebo si vybudovat vztah k předmětu, který mu do té doby nemusel nic říkat, může změnit pohled na předmět, který ho do té doby nemusel bavit. Zároveň v některých případech může navázat lepší vztah s doučujícím – ať už s pedagogem-učitelem, nebo dokonce získat kamaráda v osobě externího doučujícího.

Z dlouhodobého hlediska s vysokou pravděpodobností bude mít zapojení žáka pozitivní dopad na jeho budoucí příjem. Podle zprávy OECD, každý rok vzdělávání zvyšuje budoucí příjem žáků v průměru o 7,5–10 %. A státu se investice do vzdělávání také vrátí, neboť z makroekonomického hlediska bude mít současné zapojení žáka a jeho budoucí lepší životní situace pozitivní dopad i na produktivitu, HDP a výběr daní.

V čem je vzdělávání prostřednictvím Národního plánu jedinečné a zajímavé?

Národní plán doučování, to je doplňkový vzdělávací program pro rozšíření nejen znalostí žáků!
→ zdarma (hrazené státem z prostředků fondu Evropské unie zvaného Next Generation EU),
→ organizovaný vedením školy,
→ individuální přístup, malé skupinky i jednotlivě,
→ za spolupráce nejen již známých učitelů, zaměstnanců školy,
→ ale i externistů z řad zástupců neziskových organizací, studentů vysokých škol i jiných jednotlivců, např. babiček a dědečků, jejichž studnice znalostí jsou neprávem často opomíjeny;
→ přídavná hodina do rozvrhu nebo namísto odpoledních kroužků,
→ především osobně, ale v odůvodněných případech lze i online.
→ Od ledna 2023 navazuje na doučování z podzimu 2021 a na doučování probíhající po celý rok 2022.
→ Původně vznikl, aby pomohl dohnat mezery v učivu žákům, kteří se zapojovali do distanční výuky způsobené pandemií covid-19 jen stěží, problematicky. Ale těžit z něj mohou takřka všichni, nejen „pětkaři“.
→ Děti díky němu nejen doženou, co nestihly ve škole, ale mohou se ptát na cokoli, co je zajímá, na co v běžných vyučovacích hodinách nezbývá čas, a dozvědí se i to, co ani nevěděly, že je zajímat bude!

Projekt Doučování - publicita