V letošním školním roce jsme se rozhodli zpracovat všechna tři vyhlášená témata:
- Hate Speech;
- Voda;
- 200. výročí od narození Bedřicha Smetany.
Jejich realizaci jsme pojali trochu netradičně v rámci celodenního školního projektu.
Žáci 1. stupně se od 4. tříd nejčastěji věnovali tématu vody, a v hudebních třídách i výročí narození Bedřicha Smetany. Děti se seznámily s koloběhem vody v přírodě a její důležitostí pro život. Výstupem byla celá řada krásných výkresů, posterů a plakátů.
Na druhém stupni jsme vytvořili dvě hlavní skupiny. V první se sdružili žáci 6. a 7. tříd, v druhé skupině byli žáci 8. a 9. tříd. Každý ze žáků si následně mohl vybrat jednu z aktivit, kterým se sám chce během projektového dne věnovat. Vytvořilo se tak celkem 12 skupin a děti se, mimo jiné, mohly seznámit se svými spolužáky z jiných tříd a ročníků.
První skupina se zapojovala do aktivit:
- Voda – Voda v literatuře a historických pramenech, pod vedením p. uč. Kollertové a Čihákové;
- Voda – Význam vody v krajině a jak ji v ní udržet, pod vedením p. uč. Kosánové;
- B. Smetana – Interaktivní dílna zaměřená na tanec a hru na hudební nástroje, pod vedením p. uč. Zívrové;
- B. Smetana a voda – Osoba autora a hudební cyklus Vltava. Témata se tak krásně propojila do zeměpisu, pod vedením p. uč. Květoňové;
- Hate speech – Zaměření na internet a sociální sítě, pod vedení p. uč. Metelcové;
- Voda – Voda v Příbrami a okolí. Vycházka k pramenu Kocábky, vodní plochy a toky na území města, pod vedením p. uč. Váněho, Panochové a Procházkové.
Druhá skupina se zapojovala do aktivit:
- Voda – Voda v Příbrami a okolí. Vycházka k pramenu Kocábky, vodní plochy a toky na území města, pod vedením p. uč. Váněho, Panochové a Procházkové;
- B. Smetana – workshop se zaměřením na život a dílo (opery) autora, pod vedení p. uč. Batelkové a Dvořákové;
- Hate speech – Workshop s výkladem. Interpretace tématu na příkladech propagandy totalitních a autoritativních režimů ve 20. a 21. století, kdy výstupem byla výroba didaktických her, které se dají využít při výuce výchovy k občanství, pod vedením p. uč. Hřídelové a Pohořálkové;
- Voda – Za pomoci digitálních technologií žáci zpracovali klíčové role vody pro život, kdy výstupem byly digitální koláže, videa a básně, pod vedením p. uč. Svobodové;
- Voda – Laboratorní a chemické pokusy, pod vedení p. uč. Zoubkové, Soukupové a Vildové;
- B. Smetana – Výtvarná dílna, kde se vytvářeli portréty autora, pod vedením p. uč. Sýkorové;
- Hate speech – Interaktivní dílna zaměřená na slušnou komunikaci a mezilidské vztahy, pod vedením p. uč. Skuhrovcové a Hrušovské.
Celý den se velmi vydařil a vyvolal samé pozitivní ohlasy od jednotlivých pedagogů i žáků. Připravujeme výstavu s jednotlivými výstupy, které jistě stojí za zhlédnutí. Moc děkuji všem zapojeným kolegům za jeho realizaci a naprosto hladký průběh, a dětem za aktivní zapojení.
PhDr. Barbora Hřídelová