Člen Sítě přidružených škol

Samet na školách

Není vůbec troufalé tvrdit, že každý, kdo v pondělí 18. 11. 2024 dorazil do naší školy, si při odchodu domů odnesl něco nového… V rámci vůbec prvního celoškolního projektového dne jsme totiž společně oslavili (nejen) demokracii!

Jako člen Sítě přidružených škol UNESCO jsme si předsevzali za cíl, že se v letošním školním roce nezaměříme pouze na státní svátek Dne boje za svobodu a demokracii (17. 11. 1989), ale předáme našim žákům i hodnoty Mezinárodního dne studenstva (oficiálně vyhlášen až v roce 1941, nicméně vychází z data 17. 11. 1939) – a především těm starším dětem zároveň ukážeme, že s demokracií a svobodou slova se pojí i daleko větší občanská zodpovědnost.

Přípravy začaly již několik týdnů dopředu, protože jsme před sebou měli mnoho výzev. Paní učitelka Mgr. Lenka Čiháková tak do projektového dne zapojila Žákovský parlament, kdy zvolení zástupci dostali za úkol roznést informativní letáčky do všech tříd školy a informovat své spolužáky o tom, co je 18. 11. čeká.

Příprava však začala i v 9. ročníku, neb úkol zněl jasně – vrstevnické učení! Žáci z 9. A, B i C se rozdělili do skupin a v několika hodinách vytvářeli aktivity, jejichž prostřednictvím měli seznámit své mladší spolužáky z 1. – 5. tříd o událostech, které v naší národní historii stále velmi silně rezonují. Co skupina, to individualita, a rozmanitost aktivit, které byly nabídnuty, byla skutečně pestrá a pokrývala široké spektrum činností. Pro ta nejmladší dítka si deváťáci nachystali omalovánky, pexesa či puzzle, a pro ty starší pak různé prezentace, pracovní listy a kvízy. Odhodlání bylo skutečně veliké, protože nebylo výjimkou, že na vlastní pěst obstarali svým mladším spolužákům různé pochutiny, kterými je z vlastní iniciativy odměňovali za správné odpovědi či samotnou snahu a aktivní účast. Žáci 4. a 5. ročníku se během dne zapojili i do dalšího programu – ať do Sametové běhačky, která byla primárně určena šesťákům, tak do  dobové tělovýchovné lekce ála Cvičme v rytme, kterou si pro ně připravila naše skvělá kolegyně Mgr. Radka Bechtoldová.

Na druhém stupni byl celodenní program velmi pestrý. Šesťáci zahájili svůj den zhlédnutím filmu Jak to říct dětem, který je provedl studentským pochodem a zásahem StB na Národní třídě, ovšem tyto události jim vůbec nebyly cizí, protože se již týden dopředu v rámci skupinové práce seznamovali s historickým kontextem doby v hodinách dějepisu s PhDr. Barborou Hřídelovou. Následovala již zmíněná Sametová běhačka, která původně měla proběhnout na zahradě školy, ale deštivé a větrné počasí nás nakonec odklonilo do školních chodeb. Děti tak hledaly odpovědi na otázky a v závěru se snažily rozšifrovat křížovku, která odkazovala na jeden z nejznámějších citátů Václava Havla: „Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí.“ Po zbytek dne šesťáci vytvářeli se svými třídními učiteli tematické leporelo.

Sedmáci začali netradičně – místo obvyklého rozvrhu se všichni sešli v učebně č. 401, kde si vyslechli prezentaci děvčat, která se v loňském školním roce zúčastnila projektu Příběhy našich sousedů. Tento projekt je zaměřen na sbírání a zpracování dat o zvoleném pamětníkovi a žákům nabízí možnost osobního rozvoje v rámci (nejen) digitální gramotnosti a je podpořen celou řadou tematických exkurzí. Tato aktivita nebyla zvolena náhodně… Naopak. Byla motivační, neb právě z jejich řad budou v příštím školním roce vybráni zástupci, kteří se do projektu zapojí. Následovala prohlídka školy s pamětníkem, panem Karlem Pelikánem, který je takovým pomyslným „srdcem naší školy“ a všem –  z řad žáků, pedagogů a  provozních zaměstnanců, vždy naprosto nezištně, a s naprosto upřímnou radostí, pomáhá. Ukázal dětem školu tak, jak ji neznají – před revolucí ji sám navštěvoval a v rámci prohlídky žáci zavítali i do sklepa a k protiatomovému krytu, kam se běžně nepodívají. Pan Pelikán je zároveň i vášnivým sběratelem, a tak žákům připravil expozici dobových automobilů, psacího stroje či starého telefonu, což bylo velmi zajímavým zpestřením. Následně sedmáci museli za pomoci tabletů správně odpovědět na otázky pod ukrytými QR kódy, načež jim odměnou byla online hra Akce listopad 1989 od České televize. Ve zbytku dne vytvářeli postery či komiksy o tom, jak to u nás vypadalo před/a po revoluci.

Osmáci měli hned ráno vyrazit s panem učitelem Mgr. et Mgr. Jiřím Schmidtem na obchůzku městem, aby si vyslechli výklad regionálních dějin, a mj. si měli ukázat, kde na náměstí 17. listopadu stála ona nechvalně známá socha Klementa Gottwalda. Počasí to bohužel zkomplikovalo, a tak zůstali ve svých třídách a zhlédli tematická videa. Pan učitel Schmidt však realizoval svůj výklad i v kmenových učebnách a později vyrazili alespoň na Březové Hory, aby si získané informace dokázali propojit s reálnou situací. Ve zbytku dne pak zpracovávali medailonky osobností 17. listopadu z archivu Paměti národa.

Deváťáci se po svých vstupech na první stupeň sešli v učebně č. 401, kde absolvovali workshop s PhDr. Barborou Hřídelovou. Téma bylo jasné – Propaganda autoritativních režimů v minulosti a dnes. Hlavní myšlenkou programu bylo: „Važme si České republiky a demokratických principů, ve kterých v současnosti žijeme, protože to ani ve 21. století není ve všech státech světa samozřejmostí.“ Následující dvě hodiny skvěle zaplnila přednáška Prof. PaedDr. Mgr. Miroslava Vaňka, Ph. d., který jako první zmapoval a zaznamenal vzpomínky aktérů z Národní třídy z roku 1989, a není vůbec troufalé ho označit za jednoho z největších historiků soudobých dějin. Poslední dvě hodiny žáci se svými třídními učiteli vytvářeli tematické lapbooky.

Atmosféru celého dne naprosto skvěle podpořilo dobové oblečení, které se v ČSSR nosilo v 80. a 90. letech, kdy svými outfity bavili přihlížející jak samotní žáci, tak i značná část pedagogického sboru. Celý den se velmi vydařil a děkujeme žákům za jejich zápal a aktivní účast, ale i pedagogům, kteří svým přístupem skutečně dokázali „spojit“ celou školu.

Díky, že můžem!

Organizátorky Sametu na školách:

za Síť přidružených škol UNESCO PhDr. Barbora Hřídelová;

za Žákovský parlament Mgr. Lenka Čiháková.

Samet na školách